maandag 8 november 2010

Reflectie op de cursus

Hoorcolleges
De vorm van de hoorcolleges vond ik erg leuk! Ik had nog niet eerder meegemaakt dat er elke week een ‘ervaringsdeskundige’ kwam vertellen. Doordat er echt iemand uit de praktijk zijn (dat vond ik wel opvallend: het waren allemaal mannen!) verhaal kwam doen, waren de colleges elke keer weer anders en daardoor ook erg interessant. Het leukste college vond ik dat van Berg Brussen (omdat hij nou eenmaal leuk kan vertellen en de aandacht weet vast te houden), maar dat vond ik zeker niet het leerzaamste college. Dat vond ik het college van Stephan Okhuijsen. Ik was het lang niet helemaal met hem eens, maar hij heeft me wel enigszins wakker weten te schudden. Ik heb naar aanleiding van zijn verhaal nog maar eens gekeken naar mijn privacyinstelling op Facebook en Hyves. Ik was het met hem eens dat we steeds meer in een controle staat komen te leven, maar zijn mening dat dit alleen maar als negatief gezien kan worden deel ik niet. Erg fijn vond ik het dat de powerpoints na afloop van het college online kwamen te staan. Ik heb ze vaak nog even erbij gepakt als aanvulling op mijn aantekeningen.

Werkcolleges
In de meeste cursussen die ik tot nu toe heb gehad, was het werkcollege altijd een verkapt hoorcollege, maar dat was bij deze cursus wel anders. Het klinkt misschien slijmerig, maar ik heb echt veel van deze cursus geleerd. Zowel op het gebied van schrijven (zie: Opdrachten) als op het gebied van spreken/debatteren. De groundrules die we in het eerste college uitgedeeld kregen vormden een goed opstapje, maar ik heb het meest geleerd van de praktijk. Toen ik echt voor de klas stond, kwam ik erachter dat het lang niet zo gemakkelijk is als het soms lijkt. De zenuwen en het rappe tempo van het debat hadden in mijn geval geen positieve invloed op de presentatie die ik heb neergezet. Gelukkig kreeg ik de kans om het over te doen in het Grote Einddebat. Het feit dat we toen als groepje wonnen(!) en dat ik tevreden was over mijn inbreng, bevestigde voor mij dat de cursus een leerproces was. Na afloop van de debatten vond er altijd een evaluatie plaats en tot mijn verbazing werd er echt veel goede en constructieve kritiek gegeven. Ik was van eerdere cursussen gewend dat er dan vaak alleen ‘ja, ik vond het heel goed’ werd gezegd, maar met de kritiek die in deze werkgroep werd gegeven, kon je ook daadwerkelijk aan de slag. . Ik vond het wel jammer dat de actuele topics nooit aan bod zijn gekomen in de werkcolleges door een gebrek aan tijd. Misschien dat langere werkcolleges een optie zouden zijn, want de debatten waren vaak ook te kort om echt tot een goede interactie te komen. Ik vond Erna Kotkamp een fijne docente. Ze toonde zich altijd begripvol (maar ook kritisch) en ze wist altijd goed waar ze het over had; welk onderwerp ook maar aan bod was.

Opdrachten
Door het bijwonen van de colleges en het maken van de opdrachten en heb een beter beeld gekregen van de huidige positie van de Nieuwe Media op allerlei gebieden. Door het reflecteren op de debatten en de lezingen heb ik me de stof eigen kunnen maken. Dit is de overigens de eerste cursus waar ik zoveel voor heb moeten typen (meer dan 10.000 woorden)! De academische teksten waren telkens goed te verbinden met de hoorcolleges en dat maakte de stukken ook leuk om te schrijven. Ik vind het positief dat er een tussentijds inlevermoment was voor de weblog, zodat je er niet aan het einde van de cursus erachter kon komen dat je al die tijd niet op de goede weg zat. Ik vond het wel lastig om te werken met het format 'weblog', omdat ik hier gewoon niet zo in thuis ben. Zo heb ik een aantal functies geprobeerd te installeren, maar het is me helaas niet gelukt. Dat was nog wel eens frustrerend. Ik vond het echter wel heel leuk om me er een keer in te verdiepen; weer eens wat anders dan Word!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten