* Geplaatst bij de afzonderlijke berichten op zijn weblog.*
Lay-out
De lay-out oogt helaas nogal saai. Je hebt gebruik gemaakt van een standaardlay-out van blogger.com en dat is jammer, want ook de vormgeving kan iets aantrekkelijk maken om te lezen. Er is niets mis met zakelijk, maar het zou leuk zijn als je de lay-out meer afstemt op het thema van de cursus.
Complete verslag eigen debat "Games en onderwijs"
Verstandig dat jullie lering hebben getrokken uit het vorige debat. Ik vond de thema’s in jullie debat ook leuk bedacht, al was het bij jullie onderwerp lastig om je bij één thema te houden, aangezien ze zoveel overlap hadden. Je geeft helaas geen voorbeelden van argumenten en daar ben ik (als ik een onwetende lezer was geweest) nou juist benieuwd naar.
Lay-out
De lay-out oogt helaas nogal saai. Je hebt gebruik gemaakt van een standaardlay-out van blogger.com en dat is jammer, want ook de vormgeving kan iets aantrekkelijk maken om te lezen. Er is niets mis met zakelijk, maar het zou leuk zijn als je de lay-out meer afstemt op het thema van de cursus.
Complete verslag eigen debat "Games en onderwijs"
Verstandig dat jullie lering hebben getrokken uit het vorige debat. Ik vond de thema’s in jullie debat ook leuk bedacht, al was het bij jullie onderwerp lastig om je bij één thema te houden, aangezien ze zoveel overlap hadden. Je geeft helaas geen voorbeelden van argumenten en daar ben ik (als ik een onwetende lezer was geweest) nou juist benieuwd naar.
Ik vind het sterk dat je zo kritisch op je jezelf en op jullie debat reflecteert.
Je geeft zelf aan dat het stuk moet worden aangevuld, dus veel kritiek kan ik niet echt leveren. Wat je tot nu toe hebt opgeschreven is duidelijk. Je hebt het goed beknopt weten te samenvatten.
Je komt in al je stukken eerlijk en duidelijk over. Je schrijfstijl is prettig, maar zoals gezegd moet je wel oppassen met populair taalgebruik. Zelf heb ik altijd moeite met samenvatten, vaak ben ik veel te lang van stof, dus ik heb bewondering voor je beknoptheid en (tegelijkertijd) volledigheid.
Je komt in al je stukken eerlijk en duidelijk over. Je schrijfstijl is prettig, maar zoals gezegd moet je wel oppassen met populair taalgebruik. Zelf heb ik altijd moeite met samenvatten, vaak ben ik veel te lang van stof, dus ik heb bewondering voor je beknoptheid en (tegelijkertijd) volledigheid.
Evaluatie werkcollege 2
Je reflecteert uitgebreid (positief) op alle aspecten van het debat. Dat je de inhoud van de argumenten nog weet te beschrijven, geeft wel aan dat je goed hebt opgelet! Daarnaast doe je ook suggesties met betrekking tot wat er moet gebeuren om het debat beter te maken. Als ik niet bij het debat aanwezig was geweest, dan had ik aan de hand van jouw reflectie toch een goed beeld ervan gekregen.
Je reflecteert uitgebreid (positief) op alle aspecten van het debat. Dat je de inhoud van de argumenten nog weet te beschrijven, geeft wel aan dat je goed hebt opgelet! Daarnaast doe je ook suggesties met betrekking tot wat er moet gebeuren om het debat beter te maken. Als ik niet bij het debat aanwezig was geweest, dan had ik aan de hand van jouw reflectie toch een goed beeld ervan gekregen.
Je mag mijn kritiek bij je reflectie op het één-op-één-debat over het ontbreken van een beschrijving van het verloop van jullie debat trouwens als ‘niet gezegd’ beschouwen; goed dat je er hier toch nog even op in gaat. Misschien is het wel overzichtelijker om het bij elkaar te zetten.
Kritische bespreking lezing en artikel over het internet & auteursrecht
In deze eerste reflectie geef je een duidelijk beeld van de het hoorcollege en de tekst en je weet ze goed aan elkaar te linken. Als lezer heb je niet het idee dat de tekst al van tevoren vaststond en dat jij als schrijver zelf moest uitzoeken hoe je de tekst zou laten aansluiten bij het verhaal van de spreker. Ze vormen samen een coherent geheel. De opbouw leest ook prettig: je begint met het hoorcollege, dan bespreek je de tekst, om ze dan vervolgens samen te laten komen. Eigenlijk heb ik alleen wat kritiek op de laatste alinea. Hier zeg je op een gegeven moment: ‘Handhaving lijkt in eerste instantie onmogelijk en ook niet relevant in deze tijd.’, maar wat bedoel je precies met ‘relevant’? Ik denk dat wat je wilt zeggen wel klopt, maar dat het ‘m zit in de woordkeuze; die brengt mij enigszins in verwarring. Hetzelfde geldt voor: ‘Onderzocht moet worden of dit ook geldt voor…’. Waar verwijs je naar met ‘dit’? De laatste zin vind ik een beetje een dooddoener. Ik weet dat in wetenschappelijke onderzoeksverslagen inderdaad vaak een aanbeveling wordt gedaan voor vervolg onderzoek, maar ik zou het leuker vinden om bijvoorbeeld jouw mening hier te horen. Ik denk dat dat ook kan binnen het format van de weblog.
Bij je voetnoot vraag ik me nog even af wat voor stijl je gebruikt, aangezien het gebruikelijk is om in een literatuurlijst te beginnen met de achternaam van de auteur; in voetnoten begin je met de voorletter. Het is echter niet storend, omdat de literatuurlijst in weblog-berichten er ook uitziet als een voetnoot, dus ik denk dat consequent zijn het belangrijkst is.
WC2: 1-op-1 debat
Het is beter om een stelling niet ontkennend te formuleren, dat houdt het debat overzichtelijker; jullie hebben nu namelijk twee keer het woord ‘niet’ gebruikt.
Je bent voor de stelling: dus de kloof zal wel verder gedicht worden ook al worden de berichtjes niet persoonlijker? Als ik kijk naar jullie argumenten, dan lijkt het alsof Stephanie inderdaad over de stelling aan het debatteren is, terwijl het bij jou lijkt alsof je het over een andere stelling hebt, bijvoorbeeld: ‘Dat de koningin nu aan het twitteren is geslagen, is een positieve ontwikkeling’. Je hebt het namelijk niet over het feit dat berichtjes wel of niet persoonlijker moeten worden om ‘de kloof te dichten’. Zoals Lorraine hier boven ook aangeeft, vind ik het ook jammer dat het verloop van het debat niet is beschreven; wie was de ‘winnaar’? Het viel mij daarnaast ook op dat je ‘dat’ gebruikte in plaats van ‘die’ en kijk inderdaad uit voor (te) populair taalgebruik.
Verder vind ik het onderwerp wel goed gekozen. Ik denk dat het controversieel genoeg is om een debat over te kunnen voeren. Je maakt ook goed gebruik van de mogelijkheden van een weblog (hyperlink, plaatje).
WC1: mijn eerste stelling
Leuk onderwerp! Hier heb je toch ook je debat over gedaan? WC1: mijn eerste stelling
Je kunt je punt nog wel wat sterker neerzetten door bronnen te noemen, er is namelijk genoeg onderzoek gedaan naar games in het onderwijs (zoals je nu zelf ook al wel weet).
WC1: bestudering lichaamstaal #8
Goede analyse. Om je inleiding wat meer 'inleidend' te maken was het misschien goed geweest om een artikel of tekst over het belang van lichaamstaal (in een debat) aan te halen. Het is ook altijd goed om aan te geven waar je bepaalde statements op baseert, zoals: 'Onder andere deze houding straalt veel overtuigingskracht uit...' Dit lijkt misschien volstrekt logisch, maar het kan ook een volkswijsheid zijn die eigenlijk niet klopt.
Het fragment in je tekst voegt denk ik veel toe! Zoals ze altijd zeggen: 'Een beeld zegt meer dan duizend woorden..'
WC1: mijn ground rules
Je geeft duidelijk aan wat een debat tot een goed, dan wel een slecht debat maakt. Leuk ook dat je de filmpjes zo direct in je bericht hebt geplaatst, dat maakt je bericht aantrekkelijk.
Ik vraag me alleen nog steeds af of je het voorbeeld van de DWDD wel een debat kunt noemen, was het niet gewoon een discussie?


